Drinken kinderen genoeg water?

We weten het allemaal wel, we hebben water nodig en we bestaan uit minstens 75% water. Als volwassene heb je minstens zo’n anderhalf tot twee liter water nodig per dag. Voor kinderen is dat net hetzelfde. Kinderen hebben in verhouding zelfs meer vocht nodig. Heb je zelf of heeft je kind dorst, dan ben je eigenlijk al te laat. Het is een signaal van je lichaam dat je te weinig hebt gedronken.  

 Meisje drinkt water

Meisje drinkt water

 

Als je regelmatig door de dag drinkt heb je voldoende vocht binnengekregen. Kinderen letten vaak niet of veel minder op hun dorstgevoel. Water is meestal niet bij de hand. Ze zijn te druk bezig met spelen of ze vergeten het gewoon. Als ouder of leraar moet je daar alert op zijn.

Hoeveel water je nodig hebt, is afhankelijk van je gewicht, leeftijd, omgevingstemperatuur, je activiteit, voeding en gezondheid.
Zo heeft een peuter of kleuter die op een zonnige dag buiten speelt, meer vocht nodig dan een oudere man die in zijn stoel aan het dutten is. Zo heeft een vrouw die veel droog eet meer vochtinname nodig dan een vrouw die graag veel vers fruit, groenten en soepjes eet.

Wat zijn de algemene functies van water?

Water maakt dat je lichaam in staat is om het voedsel efficiënter te verteren, het voert afvalstoffen uit je lichaam af en helpt mee om je lichaamstemperatuur te regelen.
Water helpt ook om je lichaam beter om te laten gaan met geraffineerde suikers en andere stoffen, zodat je er niet te veel van vasthoudt. 

Water kan dienen als een medicijn

Ook kan het drinken van voldoende water, het vasthouden van vocht tegengaan en wisselingen in de bloedsuikerspiegel opvangen.

Water kan er voor zorgen dat je minder allergieën hebt of niet meer astmatisch bent (zie bron laatste nieuwe bevindingen in de nieuwe wetenschappen van Dr F. Batmanghelidj).
Water is dus heel essentieel in je lichaam.
 

Hoe merk je nu dat een kind niet genoeg drinkt?

Let vooral op signalen zoals een slecht concentratievermogen, vervelend gedrag en klagen dat ze zich niet zo lekker voelen.

Maar er speelt meer.
Een kind dat niet voldoende drinkt, loopt het risico uit te drogen.
Dat merk je (behalve aan de hierboven genoemde signalen)
aan symptomen als hoofdpijn, moe, verstopping, futloosheid, 
urineweginfecties, zenuwstoornissen en ADHD

Kinderen zouden dan ook per dag zes tot acht glazen water moeten drinken. Bij warm weer of als ze druk gespeeld hebben zelfs meer.
Meer dan 56% van de kinderen in Belgie drinkt per dag maar twee glazen water of minder. En wat nog erger is: 4% van de ouders zegt dat hun kinderen helemaal geen water drinken!

 

Kid drinking water.jpg

Leer kinderen water drinken.

Hoe leer je kinderen nu om genoeg te drinken?
Al van kleins af aan moeten kinderen er bewust van worden gemaakt dat ze moeten drinken.

Dat kun je doen door leuke lesjes, waarmee je ze stimuleert om meer te drinken.
Vertel ze bijvoorbeeld dat ze zelf voor 70% uit water bestaan en hun hersenen zelfs voor 90%. Dat is zo ook, al horen ze of zien ze het niet.
Vertel hen ook dat ze na een uurtje spelen al een glas water hebben uitgezweet. Laat ze elke keer als ze een plasje hebben gedaan een glas fris water drinken, dan zien ze dat wat eruit gaat ook weer aangevuld moet worden.

Je kunt ook samen met je kind het glas water versieren door er fruit of kruiden in te doen (bijvoorbeeld verse munt of tijm, een vanille- of kaneelstokje, rode besjes, stukjes appel, bramen, of frambozen).
Doe ijsblokjes in het glas in de vorm van leuke figuurtjes.

Let er dus op dat je kinderen voldoende water drinken en

geef zelf het goede voorbeeld!

Drink veel water

 

en zet een aantrekkelijke glazen karaf fris water op tafel “in het zicht”

bij het ontbijt,

de lunch en

het avondeten.
 

Geef ze regelmatig zuiver water te drinken en drink dan zelf ook mee.

 

 

Christine Moens